Friday, December 24, 2010

Hanya BuatMU Sang Pencipta

Puisi ini telah kugarapkan pada tanggal 15Oktober 12:01AM..Hayatilah ia dengan penuh ketelitian agar ia bisa menyerap ke dalam rohani insani,.. :)


Sejenak Aku bersandar,
Nafas terhela sebentar..tatkala menoktahkan tinta pena pada awal bait,..
Berfikir dan terus berfikir..sedang benak hangat ligat berputar..
Hemm,..mengeluh Aku,..
Sarang sanubari ini telah kesekian kali mengandungkan kerinduan yang sarat,..
Kangan terhadap segala janjiNYA,.buat mu'mini dan muttaqin..


Apakah ilhamku buat Sang Pencipta?
Impiku adalah ingin melangsaikan segala yang termampu..
Kebaikan yang dibenih,kesenangan abadi yang dituai..
Membajai iman,menyirami pohon jiwa yang kian rapuh kelayuan dengan kalam suci,
Membasahi hati dengan kehangatan berzikir padaNYA,bertasbih serta memuji dengan tahmid..
Tiap2 hariku diakhiri dengan memuhasabah nafsi,..
Kedamaian menusuk tiap lorong hatiku,tika Aku berseorangan menghadapMU..
Dan tika Aku diulit bahagia bersamaMU..Aku mendekatiMU dengan bersungguh Wahai Tuhan,..
Tiada yang lain kuharapkan,melainkan maghfirah,rahmat dan keredhaanMU..


Bantulah Aku untuk berdiri diatas CintaMU..
Bertahan sabar akan duri ujian yang mengocak tugu keimananku..
Bangkitkan Aku dari kealpaan angan,..
Sedarkan Aku dalam kelalaian dunia yang fana ini,..
Yang hanya untukMU Tuhankuadalah keutuhan cinta akan akhirat..
Keteguhanku dalam melaksanakan perintahMU,menghambakan diri padaMU..
Berserahnya diriku padaMU yang sentiasa mengharap lembayung redhaMU,..
InsyaAllah.. Uhibbu'Azzawajalla..
Hanya Dia yang berketahuan kondisi jiwa dan diriku..

No comments:

Post a Comment